måndag 17 maj 2010

Nationalsångens vara eller icka vara

Jaha ja, nu är det dags igen för en liten funderare. Jag är som många andra med i Facebook. Där fick jag se en grupp som handlade om vår nationalsång. Många kommentarer finns det som är under all kritik och många har inte ens en aning om varför gruppen bildades men ursprungligen kom det från en artikel i Expressen; http://gt.expressen.se/nyheter/1.1166064/ge-besked-om-avslutningen och visst, det kan väl tyckas nördigt att bilda en facebookgrupp om detta men samtidigt inte.
Jag undrar varför denna diskussion överhuvudtaget har kommit upp i en artikel. Är skolorna så rädda för att göra "fel" genom att spela och sjunga vår nationalsång så man vill ha besked från regeringen/politiker? Måste man fråga storebror om man får spela/sjunga en självklarhet. Ja, för mig är det en självklarhet att sjunga "Du gamla, du fria" på skolavlsutningar eller så kan man sjunga "Ida´s sommarvisa" eller varför inte "Den blomstertid nu kommer". Nä visst nä, den sista kan man inte sjunga för det är en psalm sprungen ur kristendomen, den religion som vi faktiskt har i Sverige även om inte så många går i kyrkan. I skolan får man inte ha något med kyrkan att göra, eller? Det anses vara någon form av rasism eller utanförskap????? Men snälla; vi bor i Sverige, Sverige är ett kristet land, i alla fall har det så varit i många många många år. Sedan Hedenhösarna försvann och bara blev en saga, typ. I Sverige har vi haft många avslutningar i kyrkan, sjungit många sommarpsalmer, sjungit många nationalsånger mm mm. Varför ska det vara så speciellt nu då, bara för att vi har invandrare. Om jag kommer till ett annat land som flykting kan jag då bara säga hej o hallå, ni får inte utöva eran religion för jag känner mig utanför, kan jag då kräva att allt ska göras om pga att jag inte vill anamma det nya landets lagar, regler och religion? Nä, jag tror inte det. Att skolan ska vara fri från religiös påverkan är väl inte detsamma som att skolavslutningen inte får vara i kyrkan, att inte få sjunga/spela nationalsången mm. Att vara fri från religiös påverkan är för mig att man inte försöker pådyvla någon den kristna tron. Att inte försöka omvända någon till en tro som inte passar individen. Att skolan ser till att läsa om fler religioner än den kristna. Det handlar om skolarbete! Skolavslutning är en del av skolan MEN man får nog skilja på sakfråga och sakfråga!
Jag tycker att här finns en tendens till omvänd rasism, rasism mot oss svenskar av våra egna svenskar, läs politiker. Vi får inte som svenskar göra ditten o datten för det kan anses eller uppfattas som rasistiskt. Politikerna förfasar sig t ex över att Sverigedemokraterna börjar få fler o fler röster och kanske kan komma in i regeringen. Man river blockgränser för att vara överens om hur man ska stoppa dom och inte låta dom vara med osv osv. Nu läste jag visserligen att SD var på tillbakagång igen men om politiker håller på med detta dravel som att ett bakverk inte få heta negerboll för det är rasistiskt, nationalsången får inte spelas/sjungas, skolavslutningen får inte vara i kyrkan osv osv då kommer det snart att bli uppsving för SD igen. Har det inte gått upp för politiker och andra att ju mer omvänd rasism som utförs, ju mer SD röster blir det.
Nu var det enligt artikeln upp till varje skola att själva avgöra vilket som blir bäst för just deras skola men vem i herrans namn vågar göra något udda i mesproppslandet Sverige. För så har det blivit.
Trots mesproppsstämpel så är jag stolt över att vara svensk, stolt över min religion (den ger mig en tillhörighet), jag är stolt över vår nationalsång, jag är stolt över våra svenska sommarpsalmer och jag tänker inte vika mig en millimeter för någon som försöker att utplåna min svenskhet. Jag är född och uppvuxen i Sverige och det är mitt land som jag gärna lånar ut till andra etniska grupper OM dom bara är rädda om min tillhörighet och låter det svenska vara svenskt!!!!!
Ladygail

1 kommentar:

  1. Klart vi ska sjunga den blomstertid vi kommer!! Sen ÄR det sommarlov! Förresten såg jag solen just nu, som en rodnande sky där i öster!! Kramiz

    SvaraRadera