lördag 8 maj 2010

Hur tänker ni?

Hello där!
Nu ska jag vara en uppkäftig kvinna. Ja, mer än vanligt. En del kommer att kalla mig för rasist men själv väljer jag att kalla mig realist. Och ni som anser att jag är rasist, jag bryr mig inte för jag har rätt till min egen åsikt så länge jag inte har hets mot folkgrupp osv.
Läste idag en artikel i aftonbladet på nätet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7094790.ab
och som vanligt kan jag inte låta bli att fundera. Varför är det rasistiskt att kalla ett bakverk för negerboll, ett bakverk som har haft det namnen så länge jag kan minnas och det är hårt många år det. Vem/vilka har kommit på detta att ett bakverk kan vara rasistiskt???????????? Slog upp ordet neger på wikipedia och fick fram följande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger Ja, ni får faktiskt gå in och läsa själva.
Varför och vem är det som har bestämt att det är tabu att säga sin mening när det gäller invandrare? Det finns faktiskt svin bland dom precis som det finns bland oss svenskar. Men båda delarna har man valt att lägga locket på. Istället väljer politiker och andra att glömma att det faktiskt finns riktiga svin i bägge lägren, om man nu ska kalla det för läger. Det kanske också är rasistiskt att säga så.
Kommer någon ihåg en glass för några år sedan från GB som det blev ett sådant herrans rabalder om. Den skulle heta Black Nogger. Den är gjord av vanilj med lakritsöverdrag. Och mig veterligt så är lakrits svart, eller? Det fanns redan en glass som hette och fortfarande heter Nogger och den svarta varianten skulle vara ett tillägg till den andra Noggern. Det ansågs att glassens namn kunde uppfattas som rasistiskt. Jag tror dock att det blev så att glassen fick heta Black Nogger. Alltså man får nog kanske skilja på sak och sak eller?
Jag bor på ett invandrartätt område. De invandrare som bott här i 15-20 år förfasar sig över den, som dom kallar, nyinvandringen. Är dom med rasister då? Dom ser skillnaden med sina ögon sett utifrån deras egna situation, hur det var när dom kom hit och hur det är nu. Inte ens dessa invandrare fattar HUR det kan vara så mesigt med invandrarnas situation nu. Dom menar på att det är för mycket daltande och klappande på huvudet istället för att ta i på skarpen när invandrare inte sköter sig. Men det är precis som att ingen vågar kräva sin egen rätt i sitt egna land. För det är väl iaf så att jag som svensk har en rätt i mitt egna land, eller har jag inte det? Utan att bli kallad för rasist!
Käftig som jag är så slog jag ju givetvis upp ordet rasist med;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasist Ja, ni får naturligtvis läsa själva.
Ordet realist slog jag också upp:
och kan ni tänka er, min syn är ganska så verklig iaf när jag som jag kallar mig för realist.
Jag ser det från min vardag, hur det har varit, jag har bott i Sverige i hela mitt liv och sett HUR det har förändrats inte bara negativt utan även positivt. För det finns en fram och en baksida på invandringen oavsett från vilket land eller världsdel invandringen kommer från. Det positiva är att man lär känna andra traditioner, annan matkultur osv. Det som är nackdelen är att det av någon anledningen inte tycks finnas något jämlikt utbyte mellan invandringen och svenskheten. Nu tog jag kanske i lite i överkant för när jag varit på nationaldagsfirande så har det varit många invandrare med men det finns andra saker som inte är riktigt lika. Tex skolavslutningen i kyrkan; på många ställen är det så att den hålls inte i kyrkan med hänsyn till våra invandrare OCH att det inte är tradition att ha avslutningar i kyrkan. Men vänta nu ett tag; jag har tittat på kort från förr och avslutningarna har varit i kyrkan och sedan i skolan. Alltså, först gick man till kyrkan, den var oftast smyckad med blommor, det sjöngs sommarpsalmer. Efter det gick man tillbaka till skolan och hade ett hejdå inför sommarlovet och betygutdelning osv. Eller så gjorde man tvärt om.
Varför kan man inte annamma det idag. De som vill gå till kyrkan kan väl få göra det och dom som inte vill får sluta upp på den gemensamma hejdågrejen efter kyrkan. Eller så gör man som så att man har hejdå innan och kyrkan efter. Hur svårt kan det vara. Personligen tycker jag att det är fint med avslutning i kyrkan, liksom jag tycker att påsknatten i kyrkan är fin, julottan osv. Men jag är inte överdrivet kyrklig, om man kan använda den termen, jag är kristen men anser att jag behöver inte springa i kyrkan varje söndag utan Gud finns med mig var jag än är. Jag säger inte att jag kan inte göra si eller så för det hindrar min religion mig från. Hindrar religionen i sig en människa från att göra vissa saker eller är det ens egen tolkning av religionen som gör att man inte kan/vill göra si eller så? Är min tanke rasistiskt?
Så tillbaka till ruta ett: Hur kan ett bakverk som har haft namnet negerboll plötsligt bli rasistisk, så rasistisk så det kan finnas fog för att ge repressalier för att man använder namnet, bollen har haft det namnen i många många herrans år. Vem var det bland politikerna som hade så tråkigt en dag att den/de orkade lägga ner energi på detta bakverk när det finns SÅ mycket annat i världen som händer som borde vara viktigare att ta tag i?
Bye bye
Ladygail

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg :) Håller med.
    Man får ta seden dit man kommer. Inte sjutton skulle de dalta med oss om det var tvärtom. kram

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet, mycket bra! Klart att negerbollar är negerbollar...Nej, allt har gått för långt idag...och inte heller pratas det om den omvända rasismen! Jag bara undrar när dörsta anmälan från en svensk skall komma till DO...Kramiz

    SvaraRadera