onsdag 24 juni 2009

Soliga Öland

Hello bloggers!

Något bland det värsta jag vet är att komma in på en allmän toalett med bajsränder i toalettstolen. I de flesta allmänna toaletter finns det en toalettborste. Hur svårt är det att grabba tag i den och svepa en runda i stolen efter sig när man har bajsat? Ganska så enkelt. Det gör att nästa besökare slipper att äckla sig över bajsränderna. Det var dagens gnäll.

Vädret fortsätter att hålla i sig. Hela dagen har Eriksöre Camping formligen badat i solstrålar. Ett tag såg det dock ut som att det skulle dra ihop sig till oväder men molnen försvann. Men i skrivande stund finns det orosmoln igen som kommer österifrån. Kan betyda regn och eventuellt åska. Men än så länge så är solen framme och värmer gott där det är lä.

När jag var liten och bodde här på ön hörde jag bönderna säga många gånger; - Idag blir det ingen middagsvila för det finns risk för att "ryssen" kommer. Jag gick hela dagarna och tittade efter vem denna "ryss" kunde tänkas vara. Ung som jag var så vågade jag inte fråga men när jag blev äldre förstod jag vad dom menade.

Jag är uppvuxen på östra sidan av ön. När bönderna pratade om "ryssen" menade dom att det var oväder på gång. När dom såg att molnen tornade upp sig i havsbandet visste dom att det fanns risk för regn och åska. Då la dom sig inte och vilade utan gick ut på fälten för att skörda. Vad talesättet har kommit ifrån vet jag tyvärr inte. Ryssland ligger ju inte precis rakt öster om Öland. Men komiskt blev det iaf när jag var liten.

För övrigt går livet som campare sin gilla gång. Imorgon är det en vecka sedan jag flyttade ut i husvagnen på campingen. Med mig har jag en dotter 14 år gammal, en Newfoundland, en Jack Russell och två bondkatter. Har en sambo med men han är än så länge en ambulerande sambo. Han har några arbetspass att klara av innan han flyttar ut. Känns konstigt utan honom i husvagnen men det blir desta roligare och mysigare när han kommer ut på fredag eftermiddag. Då stannar han i fem dagar innan han ska hem för att göra tre arbetspass. Efter det kommer han hit i sex dagar för att sedan åka hem och göra ett nattpass. Sedan är det SEMESTER för honom :)

Trots det fina vädret och det roliga med att blogga är jag tvungen att slita mig från båda delarna. Har en mage som talar om för mig att lunchens sallad är slut och vill ha påfyllt. Även dotterns mage gör sig påmind. Tyvärr blåset det för mycket för att jag ska våga tända grillen. Tur att jag har en bänkspis i förtältet. Det går bra med stekpannan till falukorven även om det är godare att grilla den. Till falukorven blir det färskpotatis. Efterrätt blir det i form av chokladglass och melon. SMASKENS!

Tjingeling

Ladygail

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar