torsdag 23 juli 2009

Det kymiga

vädret fortsätter. Idag har vi haft halvbra väder, bra väder, underbart väder, regnväder om vartannat. Vi satt idag några stycken och pratade om vädret förra semestern och kunde konstatera att i år är det ett väldigt mysko väder. På sommaren kan det vara så att det på morgonen är klart väder med strålande sol och så bildas det stackmoln under eftermiddagen som gör att solen kanske inte är framme hela tiden men det är uppehåll. Men det här med att det hela tiden bildas regnväder på eftermiddagarna/kvällarna är något som förvånar mig lite.

Jag tänker tillbaka lite till tiden när jag som barn bodde på Öland och familjen höll på med lantbruk. Förmiddagarna var det sockerbetorna som skulle rensas och det var nästan alltid fint väder. Solen var kanske inte framme hela tiden men regnet höll sig borta. Jag fick lära mig att titta på himlen och svalorna för att lista ut hur vädret skulle bli under dagen. Började svalorna flyga lågt visste man att det vankades regn framåt sen eftermiddag/kväll. Då gällde det att sno sig på där man låg på alla fyra i betlandet så att man hann undan sina rader. Givetvis fanns det regn o åskdagar även när jag var liten men det var i mer jämn fördelning med det vackra vädret.

Det är bara att konstatera att klimatet har ändrats till myskoklimat. Frågan är bara om man kan göra något åt det. Möjligen bromsa farten av förändringen men inte stoppa den helt. Människan har varit alldeles för elak vid Moder Jord för att det ska gå att reparera. Någonstans inom mig tror jag att för att eventuellt om utifall att det skulle gå att göra något åt klimatet skulle man nog få börja om från början med häst o vagn o hela köret. Det skulle troligen inte funka eftersom dagens samhälle inte är byggt för det men det finns nog ingen annan möjlighet än att vara så drastisk, tror jag då.

Skulle jag vilja leva så enkelt? Ärligt, jag vet inte. Kanske för en kortare tid men det skulle inte hjälpa Moder Jord något nämnvärt, tyvärr. Tänk om man kunde ta någon/några månader om året och leva i enkelhet över hela världen och på så sätt "återskap det vi människor har förstörd, visst hade det varit värt att göra det, eller?

Tjingeling
Ladygail

2 kommentarer:

  1. Japp,skulle jag kunna gå med på,för moder jord!Men jag har oxå minnen från det jag var barn,om jag inte vill minnas fel?!Nog var det finare somrar då.Soligt,varmt,man lekte i höet hos moster i byn,samma hos mormor och morfar.Men,kanske bara det fina man minns,vet inte.Ha en fin dag,oavsett väder,kramis.

    SvaraRadera
  2. Godmorgon i stugan denna fredag! Jag skakar min resväska och letar förtvivlat efter solen som jag packade ner...kanske den bara behöver lite acklimatiseringstid! Kramiz

    SvaraRadera