söndag 26 juli 2009

På väg hem, hemifrån

Det lät väl kryptiskt och bra. För er som inte har läst bloggen tidigare idag kan jag berätta att jag har varit i Växjö en runda för att kolla upp post och lite annat. Nu är jag på väg från Växjö till Eriksöre igen. Så då blir det på väg hem hemifrån. Ja, eftersom jag är mantalsskriven i Växjö så är det "hemma" MEN hem för mig är egentligen Öland eftersom jag är född på ön och har mina rötter djupt i den öländska myllan.



Egentligen är jag nog lite konstigt funtad. När man lever som campare så är det ett väldigt primitivt liv på något sätt. Jag får gå över hela den delen av campingen som vi ligger på för att komma till toaletten, duschen, disken och färskvatten. I lägenheten i Växjö har man alla dessa grejer bara några få steg inom räckhåll, ändå sitter jag och LÄNGTAR tillbaka till det primitiva livet på campingen och önskar att tvättmaskinen skulle ha en turboknapp så att jag kunde få komma iväg. Konstigt, eller? Jag tror att jag är född till att leva ett enkelt liv, till en viss del. Datorm mobil och husvagn, sedan skulle jag klara mig rätt bra. Hur det skulle vara på vintern vet jag inte för jag har aldrig campat då men jag skulle helt klart vilja testa! Fast jag skulle nog aldrig få mina familjemedlemmar med på det. Jo, kanske att testa men aldrig att bo på det viset.



Numera finns det förtält som är anpassade för att kunna sättas upp på vintern. Med ett riktigt golv som är isolerat och värmekamin så skulle det nog kunna funka. HMMM om jag skulle lägga fram tanken till resten av familjen *S*. Dom skulle troligen idiotförklara mig.



Läste om den tragiska branden i Rinkaby där en mamma och hennes barn omkom. Jag undrar lite över varför människor försöker ta sig ut från en lägenhet som det INTE brinner i? Enligt artiklen jag läste http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5563427.ab så skulle de troligen klarat sig om de stannat kvar i lägenheten på femte våningen, vilket då skulle betyda att det inte brann där utan dom fick panik när det brann i huset och ville ta sig ut. Jag kan tycka att i dagens läge borde upplysningen vara så pass bra om hur man gör vid en brand att det inte skullr behöva hända men det är klart, det är alltid lätt att sitta vid tangentbordet och tycka. Säkert annat att vara mitt i det. Tragiskt är det iaf.



Undrar just hur jag skulle göra i ett fall där det börjar brinna i en lägenhet i trappen där jag bor? Skulle nog vara en bra idé att köpa en brandstege så man kan ta sig ut via t ex balkongen. Hu, hemska tanke om något sådant skulle hända. Tänk er, 4 katter, två hundar, varav den ene väger ca 75 kg och så då vi som är tre stycken som ska ut fån lägenheten. Jag tror att jag skulle välja att stanna på balkongen med alla så länge det går men som sagt det är lätt att sitta vid ett tangentbord.

Tjingeling
Ladygail

2 kommentarer:

  1. Förstår att du älskar campinglivet, tycker bara att det är så synd att det skall vara så dyrt, pratade med en arbetskamrat till mig och hon berättade vad det kostade och jag höll på att baxna, dessutom måste man på det räkna med köp av husvan och försäkring osv.. Men helt klart handlar ju allt om en prioritering *kram*

    SvaraRadera
  2. Godmorgon i stugan denna måndag!Har förstått att du älskar campinglivet fast vintern vore nog inte alls samma sak! Kramiz

    SvaraRadera