söndag 26 juli 2009

På väg hem

är vi för en dag eller några timmar iaf. Eftersom vi inte har eftersändning på posten så måste vi hem och kolla av den. Så har vi fiskar hemma och det är dax att ge dom nytt 14 dagars foder. Så ska vi inte tala om alla blommor som står hemma. Som tur är så har jag bara gröna växter hemma som tål att torka ut. Dom blommande blommorna finns med i husvagnen.

Igår var vi på kareoke med Micke Lång nere på Lilla Strandkrogen som är matstället på Eriksöre Camping. Ja, jag var inte framme och sjöng men det fanns dom som gjorde det. Både dom som kunde och inte kunde *S*. Tycker det är kul med kareoke.

Ja det var det roliga. Nu till lite tråkigheter. Jag undrar vad man tänker med när man låter sina hundar sitta i en varm bil i flera timmar. Kan tala om att jag blir skitsur eller som jag brukar uttrycka det, pissigt sur. Idag hittade vi tre hundar, chihuahua, i en ganska så varm bil. Den stod parkerad på parkeringen vid campingen. Från receptionen gick dom ut med meddelande två (2!) ggr för att försöka få ägaren till att reagera. Men antingen hörde han inte eller så fattade han inte att det var hans hundar det gällde. Jo, jag vet att det var en han för till slut efter mycket detektivarbete lyckades vi få tag på ägaren. Jag ringde till polisen för den ena av hundarna mådde inte så där vidare bra. En av campinggästerna lyckades att få upp dörren genom att få in en stålgrej genom den lilla ventilationen som ägaren hade lämnat och på så sätt få upp dörren utan att göra åverkan på bilen. Alla hundarna klarade sig som tur var men hade vi inte fått upp dörren så hade troligen den ena hunden avlidit. Efter att fått vatten både i sig och på sig så kvicknade hunden till. Ägaren blev utskälld både av oss som hjälpte hundarna samt polisen som sa sitt. Ja, för jag sa till ägaren att ringa till polisen och berätta att han tagit sitt ansvar efter tre timmar. Ja det tog så lång tid från det han lämnade hundarna tills vi hittade honom. Då kan ni kanske tänka er vad som kunde ha hänt hundarna om vi inte hade hittat dom. Solen var nämligen framme och när vi kände med handen genom den lilla glipoan så var det ganska så varmt i bilen.

Så min uppmaning till alla hundägare; kan ni inte sörja för god ventilation och vatten till era hundar så lämna dom hemma. Det räcker inte med att lämna en liten glipa på två håll i bilen. Hundar andas och förbrukar syre och så blir det varmt. Värme i kombination med dålig luft och inget vatten kan bli en otäck död för hundarna! Så tänk er för INNAN ni lämnar hundarna i bilen. Det kanske är skugga och svalt när ni lämnar bilen MEN solen flyttar som bekant på sig. Och även om solen inte är framme så blir det varmt i bilen. Jag vet av erfarenhet att det blir så. Har själv två hundar. Tänk även till på vintern för då kan det bli FÖR kallt i bilen för hundarna såvida dom inte har päls som klarar kyla bra MEN i en bil kan inte hunden röra sig om den skulle börja frysa!

Nåja, denna gången gick det bra och förhoppningsvis lärde sig ägaren en läxa! Det är inte bara hundar som lämna/glöms i bilar. För inte så längesedan lämnades en ettåring i bilen och avled. Så min fråga kvarstår, vad tänker människor med.

Nu har vi stannat för att få i oss lite i magen. Vi är på McDonald´s i Nybro. Medan resten av familjen är inne och fixar med maten så ska jag vattna mina hundar o se till att dom har det bra för det är verkligen varmt idag trots att vi står i skuggan och har bilen öppen.

Tjingeling
Ladygail

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar