måndag 20 juli 2009

Efter regn kommer sol

finns ett talesätt som sägs. Idag stämmer det talesättet till viss del.Vi har sol på Öland men också små korta, korta regnskurar. Enligt prognosen som jag läste på webben ska vi klara oss från blötan iaf i början av denna veckan.

Det är sambons andra semestervecka. Jag och dottern har varit här i en hel månad. Undrar just vart den tiden har tagit vägen? Poff, bara borta så. På det stora hela så har vi haft tur med vädret men varje gång det kommer regndagar så tycker man att det bara har regnat.

Vad gör man då när man sitter i husvagn och det regnar kanske några undrar? Ja, vad gör man hemma när det regnar? Ja just det, precis som man gör hemma gör man även om man campar. Nu kan jag bara tala för hur det går till när man har husvagn och förtält eftersom det är därifrån jag har min erfarenhet. Så beskrivningen som följer är min syn av det hela.

Igår var det regn HELA dagen. Tror att det sammanlagt under hela dagen var uppehåll ungefär 10 minuter. Det blir fuktigt i ett förtält om man inte har golv och det har inte vi. Vi har en presenning utlagd där vi har mattor så det blir inte blött på det viset men en viss fuktighet inträder. Har man dessutom en stor Newfoundland och en liten Jack Russell så blir det lite extra fuktigt men inte mer än att man kan sitta i förtältet. Det gjorde vi. Vi satt och hade det trevligt tillsammans med en campinggranne som dessutom är en vän till familjen. Vi lagade mat, fast igår blev det färdiggrillad kyckling med potatissallad för det är inte så lätt att grilla när regnet står som spö i backen. Vi tittade på TV. Ibland när det är trist väder så spelas det datorspel eller andra spel. Tror nog att detta med samvaron blir på ett annat sätt när man campar än hemma faktiskt.

Under regnväder så tjänar affärerna pengar kan jag gissa för det var HUR mycket folk som helst i affären när vi var och handlade. Antar att det är likadant i alla former av affärer. Nu var vi på Kvantum i Färjestaden men det var säkert lika mycket folk på ÖB, klädaffärerna och alla present och hantverksbutiker som finns i och omkring Färjestaden.

På Eriksöre Camping där vi ligger kommer det nya folk, andra åker iväg, antingen hem eller till andra resemål. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att kuska omkring hela semestern. Ser inte det som någon semester att fara kors och tvärs. Tur är väl det, att vi människor är olika för annars skulle turistnäringen inte ha så mycket inkomster om alla skulle välja ut bara ett ställe att vara på. På denna campingen så är det övervägande svenska besökare. Men det finna även besökare från Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Schweiz, Holland. Säkert finns det fler nationaliteter men det är mest från dessa länder som vi sett bilar, husvagnar och husbilar.

Eriksöre Camping är en av Sveriges mest hundvänliga camping. Så ni kan nog ana att det i nästan varenda ett ekipage är minst en hund, så ibland kan det vara ett herrans liv här. Det finna hundbad, hundaktiviteter ( som till största delen är gratis), hunddusch. På området finns det, precis som på de flesta campingar idag, även stugor och villavagnar. I vissa av dessa är det tillåtet att ta med sig sina djur.

Tidigare år, så campade vi med tält. Stuga och villavagn har vi med haft men på något sätt tyckte vi att det blev så stressigt och dyrt. Avresedagen är det megastress eftersom man ska hinna med så mycket innan man checkar ut kl 12.00. Har man då djur så blir det där med städningen så mycket mer eftersom det gäller att undanröja alla spår av eventuella djur.

Till slut köpte vi en husvagn och det har vi inte ångrat en sekund av att vi gjort. Här är det vårt liksom. Jag bestämmer själv när och om jag vill städa. Vill jag inte städa när jag åker hem, ja då behöver jag inte det men det är alltid trevligare att komma tillbaka till en nystädad vagn. Jag har som säsongsliggare en egen liten täppa som jag sköter. Runt vår har vi på en bit satt upp kompostgaller för att hundarna ska kunna vara lösa och gå ut och in i förtältet som dom vill. Vi har även en katt som gillar att gå ut och in i förtältet. Hon är givetvis kopplad för katter är katter. Vi har tre katter till men dom vill eller får inte gå ut av olika själ.

Just när jag satte mig för att skriva detta inlägg så kom det en regnskur men nu verkar det som att det ska vara uppehåll en stund. Bäst att passa på att gå bort till servicehuset och diska upp lite. Har varit lat så det är ingen liten disk jag har. Blir till att diska i omgångar. Får ta det som är mest akut *S*. Och så måste jag bort och se om jag kan få en tid eller två till att tvätta. Det behöva efter 1 månad på campingen. Ja, som ni läser så är det ett fullkomligt normalt liv som levs på campingen fast då på lite mindre kvadratmeter. Det gäller att förhållandet med resten av familjen är stabilt, annars kan det vara risk för skilsmässa efter en semestervistelse. Hmmm, kanske därför en del far runt halva Sverige för att man ska komma till nya platser och få nya intryck så man "glömmer bort" vardagen?

Vad tror ni läsare, kan det vara så att om förhållandet inte är så där stabilt så behövs det nya platser, nya rutiner, nya grannar för att man som familj ska klara av fyra, fem veckor?

Tjingeling
Ladygail

2 kommentarer:

  1. ja jag tror det krävs stabilt förhållande för camping som ni gör, men jag skulle älska det, men samtidigt, jag är inte så berest oppåt landet, skulle vara jätte roligt ha husvagn och titta sig omkring i norra delen av sverige, ha fortsatt trevligt på öland. kramar biggan

    SvaraRadera
  2. Campinglivet låter så härligt men jag tror absolut att det är ganska påfrestande med. Kram

    SvaraRadera